dalam banyak ayat yang terlahir dari secebis minda akhirnya ayat ini a yang tertype oleh jari, menghagai dan bersyukur tentang segala yang sudah ada dgn kita pada ketika ini.apa yang terlintas di benak fikiran ini xkan sama dgn apa yg tertype kerana masih bnyk yg perlu diperbaiki. hargai dan syukur adalah dua perkara yang berbeza tetapi berkait rapat antara satu dgn yang lain.

menghargai bererti kita menjga segala yang ada di sekeliling kita dgn sebaik mungkin seolah inilah apa saja yang kita ada.menikmati segala kurniaan dgn cara yg plg baik juga salah satu perkara terbaik untuk kita menghargai sesuatu.aku bukannnya selalu sgt sedar tentang sesuatu hal tetapi, aku akan tetap menhargai sesuatu hal dgn cara aku sendiri.

syukur dgn apa yg ada pada diri kita membuat kita lbh mengenal tntang apa yg dianugerahkan dan mula menghargai dgn hati yang ikhlas.segala yg ada ini harapan ygmungkin pada bila2 masa saja akan ditarik tetapi sebelum ia berlaku, hargai dgn sebaik mungkin. setiap perkara yang datang akan tetap jua pergi sebenarnya, cuma bergantung kepada penerimaan kita terhadap sesuatu.sedangkan manusia yang hidup datang ke muka bumi ini sekalipun akan tetap pergi, apatah lagi perkara picisan yang nak dijadikan alasan kukuh untuk nersedih kerana kehilangan nya.

yang penting, hidup ini satu perjalanan, nikmati perjalanan ini walau sepahit mana sekalipun ia, jika ia manis, maka, syukurlah. jika ia pahit, hargai lah kerana itu asas syukur.

menilai sesebuah kehidupan ini bukan senang, dalam mengkaji seseorang yang bernama insan, pelbagai perkara perlu ditimbang tara.baik buruk seorang manusia adalah berdasarkan kepada amalan dan ibadahnya tapi, jgn dilupakan bahwa keikhlasan hati juga penting.

setiap dari kita mampu hidup dan mempunyai kehidupan, tapi yang susahnya mencari ialah keberkatan dalam kehidupan, keredhaan ALLAH dlm memberi kehidupan seharian kita tenang dan berjalan lancar. segala perlindungan itu berada dlm kekuasaanNYA, kita cuma berlindung dgn keberkatan ini.

~xtau la plak tibe2 duk type ayat ini~
hahaha

2 comments:

wahh,..analisis yang bagus tentang titik perbezaan dua perkataan tu,..baru mek tau,..haha

bgusla klaw da stat smgt cmnie~ makesure maintain ea...:)

About this blog

Sportsman's Prayer

"Oh God, please help me to win for I always want to win. But if in thy inscrutable wisdom Thou willest me not to win, then make me a good loser. For when the one great scorer comes to write against your name, he writes not that you won or lost, but how you played the game."

about mr.thinker

My photo
Malaysia
berjalan dan melihat, actually it is nothing. it is life.


viewers

Popular Posts

friends

Labels

Powered by Blogger.