bagai menikam di hati setelah dihiris secara halus dengan sembilu yang tiada kesannya. terasa dalam dan ngilu yang membuat aku terus berada dalam kesakita yang semakin nyata. aku berjalan melintasi sebuah kehidupan di mana sejuta nilai kehidupan yang pelajari, renungi dan membuat aku mula berfikir dengan tenang dan bijak. yakni, segala ketentuan ILLAHI adalah yang terbaik dan terhebat. manusia akan juga selalu diuji dengan kata-kata mereka sendiri.


jika hari ini kita berkata kita adalah manusia yang paling tabah dalam dunia ini, ketahuilah bahawa diri akan diuji dengan kata-kata itu. jika hari ini ada sekelumit rasa tenang dalam hati ini, ketahuilah bahawa ketenangan itu datangnya dari ALLAH dan jika kita leka, ketenangan itu pasti akan ditarik semula. kita akan mampu untuk hebat berbicara tentang cinta, agama dan pemikiran. tapi kita akan gagal dalam memikirkan tentang diri kita sendiri. melihat ke dalam hati seolah-olah kita sedang mengenali insan yang baru lahir ke dunia tanpa sedar bahawa sagalanya adalah paling hampir dengan kita yakni diri kita sendiri.

setiap masa dan ketika kita belajar dan belajar. tanpa kita sedari kita sebenarnya tidak pernah mengerti tentang satu pelajaran yang paling penting untuk kita iaitu kehidupan kita. aku melangkah dengan langkah yang perlahan dengan harapan agar aku menjadi orang yang lebih berhati-hati. tetapi syaitan itu sangat licik dalam menyesatkan manusia. hidup ini adalah segalanya tentang satu perjalanan yang penghujungnya boleh sampai pada bila-bila masa sahaja. saat-saat terakhir itu akan tiba tanpa kita sendiri pasti bila. aku meratap akan diri ini yang sangat kasihan akan inisan lain tanpa sedar bahawa dirinya sendiri dalam kekalutan yang memerlukan bantuan.

namun, dalam kita mentarbiahkan diri kita untuk menjadi insan yang lebih baik, satu sifat yang mesti ada dalam diri kita ialah istiqamah yakni secara berterusan. hanya ini sahajalah yang menjadi kunci kejayaan kepada mereka yang benar-benar ingin berubah ke arah kebaikan. bukannya untuk menjadi orang yang baik pada hari ini, maka hari ini terbaik untuk kita. ingatlah bahawa dunia ini pentas lakonan yang hebat untuk setiap dari kita emmpelajari dan membuat penilaian yang terbaik untuk kita. jalan yang kita pilih haruslah bijak dan membawa kita semakin dekat dengan DIA yang mencipta kita.


aku juga insan biasa yang pada luarannya, aku bersyukur kerana ALLAH masih meminjamkan aku segala yang ada pada diri aku pada ketika ini. aku sedar aku tidak punya apa-apa dan aku masih lagi ingin mengenali dunia. padahal, bukankah melihat dunia dari kaca aspek akhirat itu lebih baik. segalanya terpulang kepada tahap pandangan masing-masing yang kelak akan membawa mereka kepada penilaian terbaik untuk diri mereka. ingatlah bahwa setiap penilaian ini memerlukan pertaruahan yang besar, silap langkah, maka fikir-fikirkanlah.

~maaf kepada semua dengan harapan dosa aku juga diampunkan~

0 comments:

About this blog

Sportsman's Prayer

"Oh God, please help me to win for I always want to win. But if in thy inscrutable wisdom Thou willest me not to win, then make me a good loser. For when the one great scorer comes to write against your name, he writes not that you won or lost, but how you played the game."

about mr.thinker

My photo
Malaysia
berjalan dan melihat, actually it is nothing. it is life.


viewers

Popular Posts

friends

Labels

Powered by Blogger.