bismillahhirrahmannirrahim..

bertuturlah mengungkap sepatah perkataan tentang sesuatu. membela diri mu jauh dari fitnah duniawi itu harus berbanding dari terus diamkan diri membiarkan fitnah itu tersebar. mencemarkan nama diri sendiri, agama, bangsa. apakah itu harus? oleh itu, harus dijauhi dahulu fitnah itu sebelum keadaan itu lebih teruk dan menghancurkan mereka.

cinta itu indah. cinta mampu mengubah segala-galanya. tafsiran tentang cinta memberi kita cara bagaimana untuk bertindak terhadap cinta. sedangkan cinta itu indah yang sangat. memperolehi cinta itu senang bagi mereka yang buta dalam menilai erti cinta dan susah bagi mereka yang hebat menilai dalam erti cinta sebenar.

ketika butiran tasbih berjalan meniti kehidupan, pelbagai persoalan yang lahir dari benak fikiran seorang hamba ALLAH. menjadi yang terbaik antara hambaNYA itu sudah pasti namun, bagaimanakah penilaian DIA untuk hambaNYA yang terbaik? dari sudut apakah yang mulia di pandanganNYA? sedangkan jutawan dunia juga masih belum mampu dengan penuh keyakinan untuk memiliki cintaNYA, tetapi tidak mustahil juga bagi seorang fakir pengemis di dunia untuk jutawan di akhirat.



rasa bangga menyelinap dalam diri tatkala melihat ramai anak bangsa yang semakin maju ke depan, remaja yang pada hari ini begitu berpotensi untuk memimpin negara kita. namun, rasa sedih itu juga muncul tatkala melihat mereka yang berjaya hanya berjaya mengejar duniawi, akhiratnya belum pasti bagaiman perjalanannya kelak.

mereka yang baik pasti akan dipertemukan dengan mereka yang baik. bagaimana pula dengan mereka yang terleka sebentar.harus dibiarkan kah? tanpa ditarik semula ke arah jalan yang benar. segala-galanya adalah penilaian yang dibuat berdasarkan kaca mata seorang yang hanya menggunakan fikiran. pengetahuan itu harus juga seiring dengan pemerhatian itu.


keliru antara apakah erti bijak sebenar, terlalu banyak pentafsiran maksud mengikut pandangan tersendiri dengan perjalanan kehidupan masing-masing. 19tahun masih belum cukup untuk diri ini melayari duniawi ini dengan penuh kefahaman dan hati-hati. melihat kehidupan masing-masing membuat diri ini banyak berfikir.

berbicara tentang diri sendiri adalah contoh mereka yang hanya mementingkan diri sendiri. berkata hati bicara tentang segala perkara berkaitan masih belum mampu untuk menjadikan diri seorang yang insaf dalam segala hal. mencuba menjadi yang terbaik yang hanya terbit dair bibir yang belum basah dengan zikrullah kepada DIA YANG HAK juga masih belum mampu untuk megurai segala kata.

segala yang dibicarakan hanya secebis kata-kata yang terbit dari lidah seorang pria yang juga belum bersih dari dosa. tetapi, membetulkan yang salah sesudah mengetahui itu benar harus. dalam kehidupan, pengajaran itu datang sesudah menerima pembelajaran dalam kehidupan. biarkan diri terjatuh ketika diuji aslakan diri terus bangkit dan berdiri mencari maruah diri yang sejati. ampunkan hati ini..
\
~sekadar bicara~
salam. wallahualam.
~mr.thinker~

0 comments:

About this blog

Sportsman's Prayer

"Oh God, please help me to win for I always want to win. But if in thy inscrutable wisdom Thou willest me not to win, then make me a good loser. For when the one great scorer comes to write against your name, he writes not that you won or lost, but how you played the game."

about mr.thinker

My photo
Malaysia
berjalan dan melihat, actually it is nothing. it is life.


viewers

Popular Posts

friends

Labels

Powered by Blogger.