cerita disambung...

Kelu rasa di lidah tatkal disapa sedemikian rupa oleh seorang perempuan yang tidak aku kenali, namun hanya senyuman mampu aku hadiahkan tanda kesenangan hati yang dia telah tunjukkan pada aku. dek kerana ego untuk menyapa kembali, mata aku menatap buku yang berada di hadapa aku ini kembali. rasa juga getar tatkala disapa dia namun, baik aku diamkan saja kerana takut pula dilayan perasaan kelak. beberapa ketika kemudian pensyarah biologi kami melangkah masuk dengan penuh semangat dan iltizam untuk memajukan anak bangsa. aku turut merasa bahang semangat yang dibawa oleh puan zuraida ke dalam kelas kami. pelajaran diteruskan, namun aku masih seolah tersekat dengan apa yang ada dalam fikiran aku, seolah semuanya sekadar berada di atas angin, menyapa sepi.

Jam di tangan sudah menunjukkan 1 tengahari, perut yang sudah biasa diisi mengikut masa yang tetap meminta untuk diisi. langkah kian lemah dek kerana bahang mentari yang kian memancar, namun, aku kuatkan juga langkah ini untuk ke kafe yang berada di kolej kediaman. tepat jangkaan aku, sememangnya waktu sebegini memang kemuncak kerana setiap orang memerlukan keperluan yang sama iaitu, makanan. dengan langkah yang malas nak tunggu untuk makanan, aku berpatah balik ke arah masjid, mungkin di sana aku akan dapat makanan juga, iaitu makanan untuk jiwa ini.dengan keyakinan yang tinggi, aku berpatah balik dengan wajah sedikit hampa, namun, apa nak dikata, itulah lumrah kehidupan,setiap orang akan kejar benda dan perkara yang sama, hanya yang berani sahaja akan mengambil jalan yang sunyi.

seperti berlawanan arus, majoriti pelajar sedangmenuju ke kolej kediaman masing-masing atau ke kafe yang terdekat, seolah semuanya sedang berlumba dengan masa. tapi aku, masih dengan tenang seperti membiarkan sahaja waktu dan masa memintas aku yang semakin perlahan dengan rentak ini. apa perlu aku fikirkan, setiap perkara aku yakini akan ketentuan dan takdirNYA,maka aku yakin dengan jalan ini walhal ia seakan meragut keyakinan aku setiap kali aku dipintas masa. akhirnya setelah pelbagai perkara bermain di fikiran, aku sampai juga ke sebuah bangunan yang tersergam indah secar semulajadi iaitu masjid. ketenangan yang tidak dapat digambarkan dengan kata-kata membuat hati merasa sejuk dan nyaman serta-merta. langkah disusun, wuduk diambil dan solat didirikan dengan penuh pengharapan,namun,seperti ada sesuatu yang menggangu hati ini,mungkin juga perkara yang bakal terjadi kelak.

Selesai solat, kelihatan beberapa pelajar yang lambat membuat saf baru di belakang, itulah hebatnya ukhuwah kerana walaupun tidak mengenali tapi, kami boleh solat bersama-sama. aku tersenyum sendirian. seperti yang lain, aku juga bersiap untuk kelas. aku berjalan menuju ke kelas. Dari belakang terdengar suara, 'HAI!!'. terhenti aku seketika lantas menoleh ke belakang kerana suara seakan sama seperti aku dengari tadi. memang benar, berbekalkan gaya yang sama, suara yang sama, dan teknik sapaan yang sama, haruslah datang dari insan yang sama. aku tersenyum. dia menyambung,' nak pergi kelas ke?'. aku mendengar soalan itu, aku tersenyum, 'haruslah nak pergi kelas, tapi kalau boleh ponteng ni, best juga petang-petang ni.' jawapan paling biasa diberi orang kalau ditanya soalan sedemikian,maka aku pun sama lah. 'Btw, nama aku shamerizal, kau?' aku cuba untuk memberi respon dalam sapaan kedua dia.spontan dijawabnya, 'panggil saja miqa.'.aku mengangguk tanda faham namun, reaksi muka pelik aku dengan kening dikerutkan sedikit,mulut mengherot dan mata meliar seolah tak dapt dipisahkan. kami tergelak sendiri dengan reaksi kami.. langkah diteruskan ke kelas. mungkin juga ini satu perkenalan yang biasa atau mungkin ia bakal menjadi episod, tak siapa yang tahu.

Hari itu berlalu seperti biasa,dan aku merasa tenang belajar dalam suasana sedemikian rupa, yakni belajar dan belajar. apa yang aku mampu buat hanya belajar supaya aku menjadi pelajar. nilai yang aku sendiri pegang pada ketika itu ialah, belajar dan menjadi pelajar.tatkala jam menujukkan jam 5 petang, aku melangkah pulang.terasa penat minda tatkala seharian belajar,atau mungkin juga minda aku masih belum biasa dengan keadaan sedemikian rupa.balik ke bilik, melihat katil yang seakan memanggil memaksa diri ini untuk rehat seketika,namun, desakan kerja yang menimbun di atas meja, memaksa juga aku untuk bersengkang mata duduk di atas kerusi dan menyiapkan mana yang mampu.

~bersambung~

2 comments:

This comment has been removed by the author.

dah tau dh penghabisan cite ni.... :p haha

About this blog

Sportsman's Prayer

"Oh God, please help me to win for I always want to win. But if in thy inscrutable wisdom Thou willest me not to win, then make me a good loser. For when the one great scorer comes to write against your name, he writes not that you won or lost, but how you played the game."

about mr.thinker

My photo
Malaysia
berjalan dan melihat, actually it is nothing. it is life.


viewers

Popular Posts

friends

Labels

Powered by Blogger.